Komunikat dotyczący składania deklaracji przez radców prawnych w celu świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej w 2025 roku
Informujemy o możliwości składania deklaracji udzielania w roku 2025 nieodpłatnej pomocy prawnej, o której mowa w przepisach ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1534).
Informuję, że administratorem Państwa danych osobowych jest Okręgowa Izba Radców Prawnych w Łodzi (obowiązek informacyjny w załączeniu).
Na podstawie § 2 ust. 1 Regulaminu wyznaczania radców prawnych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i dokumentowania tej pomocy (j.t. załącznik do uchwały nr 203/XI/2021 Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 7 maja 2021 r.), informujemy radców prawnych zainteresowanych udzielaniem porad prawnych w roku 2025 o możliwości składania deklaracji w nieprzekraczalnym terminie do dnia 13 listopada 2024 r.
Deklaracje należy składać za pomocą systemu OIRP24: https://oirp24.lodz.pl
System pozwala na wypełnienie jednorazowo części deklaracji zawierającej dane osobowe, datę i miejsce wypełnienia deklaracji oraz Państwa oświadczenia. Druga część zawierająca powiat/miasto udzielania NPP, dni i godziny jest wypełniana na każdy powiat/miasto osobno. Po zatwierdzeniu „wyślij deklarację” otrzymają Państwo na swój adres e-mail kopie złożonych deklaracji na każdy powiat/miasto osobno. Do OIRP w Łodzi trafi taki sam komplet deklaracji, dlatego nie ma potrzeby ich drukowania, podpisywania ani wysyłania.
Radcowie prawni będący jednocześnie mediatorami, w rozumieniu art. 4a ust. 6 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej zobowiązani pozostają do wyraźnego zaznaczenia tego faktu na deklaracji oraz wskazania listy mediatorów, na której pozostają wpisani (nazwa sądu, nazwę organizacji, nazwę uczelni).
W przypadku, gdy liczba radców prawnych deklarujących udzielanie pomocy prawnej przekroczy liczbę ustaloną dla danego punktu świadczenia pomocy, wyznaczenie nastąpi w drodze losowania.
Zgodnie z § 5 w/w Regulaminu do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej nie może być wyznaczony radca prawny:
- prawomocnie ukarany dyscyplinarnie – do czasu zatarcia kary dyscyplinarnej;
- któremu udzielone zostało ostrzeżenie przez dziekana, o którym mowa w art. 66 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, od którego radca prawny nie odwołał się w terminie albo które zostało utrzymane w mocy przez sąd dyscyplinarny – przez okres roku od upływu terminu do odwołania albo utrzymania w mocy;
- z którym umowa o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej została rozwiązana z przyczyn dotyczących radcy prawnego – przez okres dwóch lat od rozwiązania umowy;
- który nie dopełnił obowiązku zawodowego radcy prawnego w zakresie doskonalenia zawodowego w ostatnim cyklu szkoleniowym;
- który zalega z opłatami z tytułu składek członkowskich w dniu składania deklaracji za okres dłuższy niż 2 miesiące.
Zgłoszenia takich osób będą odrzucane bez możliwości ponownego złożenia deklaracji. Przed złożeniem deklaracji, istnieje możliwość weryfikacji w systemie: https://oirp24.lodz.pl informacji o stanie konta składkowego i wypełnienia obowiązku szkoleniowego w cyklu szkoleniowym 2021-2023.